Nå nærmer det seg en viktig milepæl for Iverson eFuels og for Sauda. Reguleringsplanen for grønn ammoniakkproduksjon skal behandles av kommunestyret i Sauda kommune.
Iverson har levert det kommunepolitikerne har etterspurt og inngått avtaler med alle bedriftene på Birkeland som skal relokaliseres. Bedriftene får bygg som er bygget etter dagens standard, og Iverson dekker alle kostnadene. Vi har i tillegg etablert avtaler med våre naboer og samarbeidspartnere i Sønnhavn som stadfester at alle parter ønsker et godt samarbeid, noe som kan skape viktige synergieffekter for alle virksomhetene.
Godt forankret, trygge arbeidsplasser
Iverson vil ikke påføre innbyggerne i Sauda kostnader ved relokalisering av avfallssorteringsanlegget, og vi sikrer at driften av sorteringsanlegget opprettholdes. I tillegg vil Iverson dekke finansieringen av en ny gang- og sykkelvei fra Birkeland.
Vårt prosjekt er i tråd med Rogaland fylkeskommune sin regionalplan for grønn industri, og dermed forankret i både regionale og kommunale utviklingsstrategier.
Sikkerhet har blitt trukket frem og diskutert i en rekke sammenhenger. Denne typen produksjon er strengt regulert, og vi vil bygge en moderne fabrikk og lagringstank som skal være en trygg arbeidsplass og nabo.
Store markedsmuligheter
Markedet for grønn ammoniakk blir i stor grad drevet fram av politiske vedtak. FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, skal i møte i oktober vedta et nytt regelverk som skal få skip ned til netto nullutslipp i 2050. Avtalen innebærer at det etableres et rammeverk for pris på klimagassutslipp. I EU er regelverket for nullutslipp i shipping allerede på plass. EU sitt «FuelEU Maritime»-regelverk krever lavere utslipp fra skip fra 2025, og ammoniakk er en av de mest aktuelle løsningene for større energikrevende skip.
Slike reguleringer er et eksempel på hvordan etterspørsel etter grønne drivstoff som ammoniakk blir skapt. Et annet eksempel på nye klimareguleringer til skipsfarten, er nye klimakrav til offshorefartøy som nå er på høring. Det betyr at operatørene på norsk sokkel må bruke offshorefartøy som har lavere utslipp.
Flere rederier har allerede valgt å investere i ammoniakkdrevne skip, som for eksempel Høegh Autoliners som frakter elbiler. Vi følger nøye med på denne markedsutviklingen. Ammoniakk brukes i dag hovedsakelig til gjødselproduksjon, og produksjonen står for store klimagassutslipp ettersom den lages fra fossile energikilder. Landbruket skal redusere sine utslipp, og her vil grønn ammoniakk muliggjøre slike utslippskutt. Ammoniakk er verdens nest mest produserte kjemikalie, og markedspotensialet for grønn ammoniakk er stort.
Lokal kraft til lokal verdiskaping
Iverson har sikret seg nettkapasitet fra Statnett. For å opprettholde vår kapasitetsreservasjon i strømnettet krever Statnett at prosjektet må utvikles og modnes, og vi må rapportere framdriften jevnlig. Vår plan er å være i drift i slutten av 2030.
I mellomtiden skal mer enn 300 arbeidere og enda flere ansatte fra underleverandører være involvert i å bygge ny infrastruktur i Sønnhavn, utvikle industriområdet på Birkeland og flytte de eksisterende bedriftene som skal relokaliseres til nye, tidsriktige bygg. I driftsfasen er det mellom 50 og 60 ansatte som vil skape eller sikre fire til fem ganger dette i form av nye arbeidsplasser i ringvirkningseffekt.
At kraften som produseres i regionen, brukes lokalt for å utvikle ny framtidsrettet industri med tilhørende verdikjeder, håper vi vil være positivt for lokalsamfunnet i Sauda.
Framtidsrettet industristed
Sammen med Eramet sitt karbonfangstprosjekt vil Sauda bli en av Norges fremste framtidsrettede industristeder. Det vil bidra til å sikre lokal utdanning og kompetansebygging, tiltrekke nye innbyggere, og være en attraktiv by å bo i for både unge og gamle.
Vi håper politikerne i Sauda vil godkjenne planforslaget vårt i kommunestyremøtet 15. september, og ser fram til å videreføre og utvikle et godt samarbeid med kommunen, næringslivet og lokalbefolkningen i Sauda.